Pozycja siedzenia w kształcie litery W jest bardzo często wybieraną pozycją zwłaszcza przez dzieci w trakcie zabawy. Czy jest ona bezpieczna dla naszych pociech? Spróbujemy przyglądnąć się temu zagadnieniu w tym krótkim artykule.
Przyjmowanie pozycja w kształcie litery W nie jest wskazane ani dzieciom ani dorosłym. Jednakże w okresie rozwojowym większość dzieci przyjmuje taką pozycje zwłaszcza w trakcie zabawy. Rodzice powinni obserwować i czuwać nad tym, aby dziecko nie nadużywało takiego sposobu siedzenia, w przeciwnym razie może doprowadzić to u niego w przyszłości do różnych problemów ortopedycznych.
Dzieci wybierają taką pozycje gdyż daje im ona poczucie stabilności, dzięki czemu w łatwiejszy sposób mogą skupiać się na zabawie. Pozycja ta blokuje im jednak swobodne skręty tułowia i naprzemienne obciążanie prawej/lewej strony ciała. Uniemożliwia to trening dojrzałych mechanizmów poruszania się i umiejętności ruchowych. Rotacja tułowia oraz przenoszenie ciężaru ciała na boki umożliwia, bowiem dziecku trening balansu całego ciała w trakcie codziennej aktywności jak: bieganie, skakane, gry i zabawy ruchowe etc..
W pozycja jest przeciwskazana zwłaszcza u dzieci z:
- różnego rodzaju ortopedycznymi problemami np. podejrzeniem dysplazji bioder gdyż może doprowadzić do pogłębienia uszkodzenia bioder
- osłabieniem napięcia mięśniowego, które może się nasilać w tej pozycji
- rożnego rodzaju neurologiczne wady/opóźnienia rozwojowe np. spastyczność czy hipertonia mięśniowa
W—pozycja jest również niekorzystna dla rozwoju motoryki ręki. Uniemożliwia, bowiem swobodne pochylanie się i sięganie po zabawki znajdujące się dookoła. Aby wziąć lub odłożyć zabawkę dziecko używa wtedy prawej ręki do zabawki po prawej stronie i lewej do zabawki po lewej stronie. Taki mechanizm źle wpływa na trening ręki dominującej oraz znacząco wpływa na trening precyzji oraz równowagi.
Prawidłowa kontrola ręki/nogi oraz precyzyjne wykonanie czynności składa się z kilku elementów:
– spojrzenie na przedmiot – wtedy w głowie już dochodzi do podjęcia decyzji o sposobie wykonania czynności
– przygotowanie tułowia/napięcie mięśni stabilizujących celem utrzymania równowagi
– rozpoczęcie/wykonanie ruchu kończyną
– końcowy etap czynności: chwyt, rzut, krok, kopnięcie.
Jeśli w rozwoju dziecka trening utrzymywania tułowia w przestrzeni(trening równoważny) zostanie pominięty lub zaniedbany wpłynie to na łatwość oraz efektywność wykonywania różnych czynności, a tym samym samozadowolenia z wykonania zadania.
Jak możemy zapobiegać tym wszystkim zagrożeniom? Najlepszym rozwiązaniem jest zapobieganie temu, aby pozycja siedzenia w kształcie litery W stała się zwyczajem naszego dziecka. Dzieci powinny być uczone przyjmowania alternatywnych pozycji siedzenia. W trakcie zabawy z dzieckiem należy zwracać mu uwagę, aby łączyło razem nogi, kolana i stopy. Można go zachęcać, aby siadało na stopach, lub raz na prawej raz na lewej stronie, w siadzie skrzyżnym bądź też w pozycji leżącej na brzuchu. Alternatywą może być także używanie małego stoliczka wraz z krzesełkiem. Ważne jest, aby być konsekwentnym w naszych wymaganiach w stosunku do dziecka i pozycji, jaką przyjmuje.
Zapraszamy do gabinetów gdzie do 20.03.2016 na hasło POLONIA czeka na Was zniżka na diagnostykę wraz z zaleceniami w wysokości 35%.
Symetria Rehabilitacja i Korekcja
Ul. Prądnicka 10, pok.102
Nr tel.: 509 371 800
Kraków